"Dziecko ma w sobie naturalną potrzebę wyrażania sobie samemu i innym tego co myśli, co czuje." Aby dziecko mogło wyzwolić swój wewnętrzny świat posługiwać się właściwymi mu sposobami ekspresji słowem mówionym, aktywnością plastyczną i muzyczną trzeba uszanować jego spontaniczność, nie należy lekceważyć dziecka czy traktować jego inicjatywy z obojętnością. Nie potrzeba go do tego skłaniać, a jedynie stworzyć możliwości do uzewnętrzniania tego co pragnie wyrazić.
Twórcza praca dziecka wymaga szczególnej atmosfery emocjonalnej, którą tworzy nauczyciel wspólnie z dziećmi. Atmosfery swobodnej pracy, pozbawionej nerwowości, atmosfery sprzyjającej kształtowaniu twórczości dziecięcej. Nauczyciel jest osobą, która stwarza odpowiedni klimat i nastrój wyzwalający zaufanie we własne siły i zapał do takiej czy innej formy ekspresji.
Prawidłowo przeprowadzone zajęcia związane z twórczością pozwalają mu odzyskać wiarę we własne siły i możliwości, przekonać, że potrafi coś zrobić co podoba się innym, co jest przydatne, dobre i ładne. Każde dziecko spragnione jest przecież pogodnego nastroju, życzliwości, przeżyć artystycznych, a także możliwości uczenia się i działania.
Pedagogiczny walor własnej aktywności szczególnego znaczenia nabiera w przypadku dzieci cichych, nieśmiałych.
A więc chcemy podkreślić, że istotnym czynnikiem w rozwijaniu twórczości dzieci jest fakt, w jakim stopniu twórczy jest sam nauczyciel. Im bardziej jest on kreatywny, tym chętniej akceptuje pomysły swoich wychowanków.
Aby stworzyć warunki do rozwijania twórczej postawy przeprowadziłyśmy akcję plastyczną p.t. "Magiczny kwiat" z grupą 5 i 6 latków.
Celem naszego zajęcia było odkrywanie możliwości twórczych dzieci oraz rozwijanie wyobraźni twórczej poprzez ekspresję słowną i plastyczną. Muzyka relaksacyjna oraz opowiadanie nauczycielki były inspiracją do wykonania pracy plastycznej.
W sali gimnastycznej przygotowałyśmy różnorodne formaty i kolory kartonów oraz koszyczki z różnorodnym materiałem plastycznym: papierem kolorowym, włóczką, folią, plasteliną, guzkami.
Przy muzyce dzieci wysłuchały opowiadania:
Zapraszam was dziś do zaczarowanej krainy. Jest piękna, urocza. Jest ciepło, świeci słońce. Nad nami przepływają różowe obłoczki na żółtym niebie. Płynie strumyk, woda w nim jest chłodna i jest koloru pomarańczowego...
Po wysłuchaniu opowiadania, stworzeniu przez nauczycielkę atmosfery tajemniczości dzieci wybrały formę pracy: zespołową lub indywidualną, miejsce na sali oraz format i kolor kartonu. Większość dzieci wybrała pracę w zespołach i duże kolorowe kartony. Na początku dzieci przeglądały zawartość koszyczków, po czym szybko zabrały się do wykonania "Magicznego kwiatu". Dzieci pracujące w grupach często rozmawiały na temat wykonywanej prący, którą tworzyły z wielkim zaangażowaniem. Warto zwrócić uwagę, że dzieci nie korzystały z naszej pomocy, nie miały trudności w pracy.
Podczas całego zajęcia towarzyszyła dzieciom muzyka. Stwarzała ona nastrój zaczarowanej krainy i inspirowała dzieci do twórczej pracy. Po wykonaniu pracy dzieci wymyślały nazwę kwiatka oraz określały jego magiczne właściwości. Wypowiedzi dzieci zapisywane były przez nas na wcześniej przygotowanych kolorowych kartkach. A oto propozycje dzieci:
Świetliczek (świeci w nocy),
Serduszkowiec (rozdaje serduszka),
Kwiatki nocne (atakują gwiazdami),
Hokus pokus (może zwijać płatki),
Wielki kwiat (daje moc małym kwiatkom). Praca razem z podpisem trafiała na wystawę. W ten sposób powstała ekspozycja prac dzieci.
Uwzględniając różnorodne tempo pracy dzieci przygotowałyśmy dodatkowe zadania do wyboru na dużych arkuszach papieru:
dokończ zaczarowanego węża,
odrysuj swoją rękę - wymyśl zwierzątko z zaczarowanej krainy,
wykonaj swoją wizytówkę - do wykonania tego zadania przygotowane były kartony, kredki, flamastry, karteczki samoprzylepne.
Po zakończonej pracy przygotowałyśmy zaczarowane pudełko z którego dzieci wyczarowały cukierki, co sprawiło dzieciom ogromną radość.
Podczas tych zajęć dzieci bardzo angażowały się w swoją pracę. Wszystkie bardzo chętnie wypowiadały swoje propozycje, była to dla nich wspaniała zabawa, gdyż nie wprowadzane były żadne ograniczenia, dzieci tworzyły pracę z różnorodnych materiałów plastycznych, poprzez co rozwijały myślenie twórcze. Wszyscy uczestniczyliśmy w porządkowaniu sali oraz w oglądaniu powstałych prac. Ważnym elementem każdego zajęcia była też atmosfera, którą starałyśmy się stworzyć.
Podstawowymi jej cechami było: poczucie bezpieczeństwa, wolności, nieskrępowanej swobody i akceptacji zarówno ze strony nauczycielki jak i całej grupy. Zajęciom tym towarzyszyło również humor i dobra zabawa.
Zajęcie to miało jeszcze inny aspekt, a mianowicie było zrealizowane przy współpracy opiekuna stażu i nauczyciela kontraktowego.
Pozwoliło to nam wspólnie opracować koncepcję zajęcia. Dało nam również możliwość współpracy, realizacji wspólnych pomysłów, a przede wszystkim sprawiło nam ogromną satysfakcję i przyjemność.
Uważamy że jest to bardzo dobra forma współpracy dzięki której zarówno stażysta jak i opiekun mają możliwość, lepszego poznania wspólnej pracy, wymiany pomysłów oraz zdobywania nowych doświadczeń.
Beata Cieślak Aleksandra Leonarczyk |